Free antivírus od Avastu zbiera údaje z prehliadania používateľov a predáva ich

Opera, Mozilla a Google tiež odstránili AVG a Avast rozšírenia z prehliadača

Česká firma stojaca za antivírusovým programom Avast, ktorý používajú stovky miliónov ľudí na celom svete, predáva vysoko citlivé údaje z webového prehliadania mnohým z najväčších svetových spoločností. Spoločným vyšetrovaním to zistili weby Motherboard a PCMag. Interné dokumenty dcérskej spoločnosti antivírusového gigantu Avast s názvom Jumpshot objasňujú tajný predaj histórie internetového prehliadania ľudí, ako aj dodávateľský reťazec. Ukazujú, že antivírusový program Avast nainštalovaný v PC zbiera údaje, ktoré potom Jumpshot pribaľuje do rôznych produktov, predávaných mnohým z najväčších spoločností na svete.

Medzi súčasných klientov patria Google, Yelp, Microsoft, McKinsey, Pepsi a ďalší. Niektorí klienti zaplatili už milióny dolárov za produkty, ktoré obsahujú tzv. informačný kanál všetkých kliknutí, ktorý dokáže veľmi podrobne sledovať správanie používateľov, ich kliknutia a pohyb na webových stránkach. Avast tvrdí, že má viac ako 435 miliónov mesačne aktívnych používateľov, pričom Jumpshot má údaje zo 100 miliónov zariadení. Údajne zhromažďuje dáta od používateľov, ktorí s tým súhlasili, a poskytuje ich Jumpshotu, ale viacerí používatelia Avastu hovoria, že si nie sú vedomí toho, že Avast predáva ich údaje z prehliadania.

Možno teda pochybovať o tom, že ide o informovaný súhlas. Dáta, ktoré sa podarilo získať redaktorom Motherboardu a PCMag, zahŕňajú vyhľadávania Google, vyhľadávanie miest a súradníc GPS v Mapách Google, návštevy stránok spoločností na LinkedIn, sledovanie konkrétnych videí na YouTube a návštevy pornografických stránok. Aj keď dáta neobsahujú osobné informácie, napr. mená používateľov či e-mailové adresy, stále je v nich množstvo konkrétnych údajov o prehliadaní a odborníci tvrdia, že určitých používateľov možno deanonymizovať. Donedávna zhromažďoval Avast údaje o prehliadaní svojich zákazníkov, ktorí si nainštalovali do prehliadača jeho doplnok určený na varovanie používateľov pred podozrivými webovými stránkami.

Keď o tom bezpečnostný výskumník a autor AdBlock Plus Wladimir Palant v októbri uverejnil blogový príspevok, tvorcovia prehliadačov Mozilla, Opera a Google odstránili doplnok Avastu a jeho dcérskej spoločnosti AVG zo svojich obchodov s doplnkami pre prehliadač. Namiesto získavania informácií pomocou softvéru pripojeného k prehliadaču to teraz robí Avast prostredníctvom samotného antivírusového softvéru. Avast v súčasnosti žiada používateľov pomocou vyskakovacieho okna v antivírusovom softvéri, aby sa prihlásili na zber údajov, no viacerí z nich uviedli, že nevedeli, že spoločnosť potom údaje z prehliadania predáva.

Zdroj: PC Revue